”Vill man något så kan man. Jag är ihärdig.”
– Johan Olsson, Postiljohan

 

Cykel-Johan
Namnet Cykel-Johan föddes redan i femårsåldern. Eftersom grannpojken också hette Johan fick vår Johan helt enkelt smeknamnet Cykel-Johan. Efter att ha satsat på att bli cyklist i 15 år med meriter från juniorlandslaget kände Johan att han inte ville längre tävla längre. Han ville göra något annat med livet.
Efter en misslyckad karriär som målare bestämde sig Johan vid 21 års ålder att starta eget företag. Han hade fått syn på cykelbud när han besökt Göteborg och tyckt, som han själv uttrycker det, att ”det där är coola grabbar det”. Med ett kreditlån på 20 000 kronor köpte han sig en mobiltelefon och på hösten 1993 öppnade han ”Johans Cykelbud”.

Från ingenting till  någonting
Till en början var kunderna få. Men de kunder han fick lyckades han få väldigt bra kontakt med. Efter några veckor såg det dock ut som att det roliga skulle ta slut. Johans Cykelbud gick inte runt och Johan kände sig uppgiven. Men tack vare sin öppenhet så hade han fått bra kontakt med sina kunder och främst reklammakaren Olle Olsson på Clara Reklambyrå. Olle erbjöd sig att göra en gratiskampanj åt Johan. Helt plötsligt gick telefonen varm och kunder trillade in vilket ledde till att Johan både behövde hitta nya lokaler och anställa ytterligare ett cykelbud. Med nya lokaler i Rådhuset på Tingvallagatan kunde Johan och den nyanställde, Mats ”Matte” Brus, konstatera att Johans Cykelbud hade äntligen fått sin efterlängtade språngbräda. Det kan också tilläggas att Clara Reklambyrå vann ett av landets främsta reklampris, ”100-wattaren”, för kampanjen.